Inne strony warte obejrzenia:
Praca Toruń www.facebook.com/ravonPolskaElity polityczne to osoby, które stanowią symbol życia współczesnego i uosabiają istotne wartości. Według Suzanne Keller istnieje przede wszystkim elita o charakterze strategicznym. Wpływa ona na życie całego społeczeństwa. Oprócz tego typu, wyróżniamy również współczesne elity polityczne (ustalają, realizują i osiągają wcześniej ustalony cel zbiorowy), gospodarcze, dyplomatyczne, wojskowe (używają konkretnych środków do realizacji zamierzonych celów), moralnego autorytetu (księża, nauczyciele, filozofowie, pełnią oni funkcję integracyjną; utrzymują zasady etyczne i spójność społeczną) oraz elity, które utrzymują zwartość emocjonalną i psychologiczną (aktorzy, sportowcy, spajają całość społeczeństwa i rozwiązują wszelkie napięcia zachodzące między poszczególnymi jednostkami, całymi grupami lub organizacjami). Wielki teoretyk nauk społecznych – Vilfredo Pareto, uważa, że „istnieje jeden czynnik, który różnicuje elity: niektórzy mają większe znaczenie społeczne, ponieważ ich działalność nabiera większej wagi. Elita to pojęcie neutralne – osoby posiadające władzę, bogactwo, wiedzę. Rezyduy , są to pozaracjonalne przesłanki ludzkiego zachowania. Zostały rozdzielone nierównomiernie między warstwami społecznymi”. Wyróżniamy sześć klas rezyduów: osoba przejawiająca instynkt do kombinacji, tak zwany odkrywca, jednostka o skłonności do wymyślania rzeczy nowych, do przygody lub do zabezpieczania i utrwalania. Mamy również ludzi mających potrzebę okazywania uczuć poprzez czyny, wierzących w trwałość agregatów i integralność jednostki. Kolejny znany politolog, H. Lasswell wyodrębnił elitę z tych, „którzy otrzymują najwięcej tego, co jest do otrzymania. Dostępne wartości mogą być klasyfikowane jako prestiż, dochód, bezpieczeństwo. Ci, którzy otrzymują najwięcej, są elitą, reszta jest masą”. Interpretował on również tą grupę na trzy sposoby: jako elitę władzy, grupę społeczną mającą dostęp do danych wartości(na przykład do wiedzy) i jako uniwersalną elitę polityczną. Uznał również, że społeczeństwo można podzielić na trzy klasy, ze względu na stosunek do władzy. Są to: klasa panująca (składają się na nią rządzący, którzy bezpośrednio sprawują władzę), zależna (tak zwana w politologii subelita) i poddana ( jest podmiotem decyzji podejmowanych przez władzę i ma znikomy wpływ na podejmowane w kraju decyzje).
Copyright © 2007, Warto również odwiedzić: